sunnuntai 27. toukokuuta 2012

Secret Science of Love at First Byte


Amy Robach ja Deborah Camiel

Online dating sivustot mainostaa uraauurtavaa tekniikkaa ja hienostuneita kaavat ja state-of-the-art ohjelmointi auttaa sinua löytämään todellisen sielunkumppanin.

Mutta se toimii?

Vaikka tekniikka löytänyt oman ottelun nousu Internetin idea on ollut noin puoli vuosisataa. Vuonna 1965, pari Michiganin yliopiston undergrads löysivät toisensa avulla alkeellinen tietokone vuodelta ohjelmaa.

Mina Jo Rosenbloom oli hänen nuorempi vuonna, kun hän ja Michael Linver vain otettu lääketieteellisessä koulussa, tuli tietokoneen dating digitaalista Aatami ja Eeva. Hänellä ei ole paljon uskoa, että se toimisi. Hän löysi hullu mainoksen treffipalvelu, joka käyttää tietokoneita. Heidän keskinäinen halukkuus ottaa riski kannatti.

Neljä ja puoli vuosikymmentä, kun he olivat naimisiin mennessä IBM mainframe, Michael ja Mina Jo Linver vielä naimisissa.

"Se oli alku mitä osoittautui uskomattoman suhde loppuelämäni", hän sanoi.

Se oli myös alku teollisuuden suunniteltu hyödyntämään markkinoilla: miljoonia sinkkuja innokkaita - tai epätoivoinen - löytää ottelu. Punch kortteja ja henkilökohtaisia ​​mainoksia väistyi ensimmäinen online dating sivustoja, käynnistettiin 90-luvun puolivälissä. Vuoteen 2001 mennessä alan liikevaihto oli vain 40 miljoonaa dollaria. Nykyään he lähes 2 miljardia dollaria.

Kun noin 1500 sivustoja väittämällä voidaan sovittaa oman persoonallisuuden tyyppi, geeneissä - jopa kasvojen rakenne - mahdollisille kaverit, ei yhtiö touts "menestyksen kaava" niin paljon kuin eHarmony, joka omistaa 15 prosenttia markkinoista.

Yhtiö sanoo tavoitteena on auttaa sinua löytämään jonkun - kuten sinä.

Samankaltaisuus on asia, jonka avulla pariskunnat ymmärtämään toisiaan paremmin, sanoo Gian Gonzaga, yhtiön Johtava tutkija, jolla on tohtorin Psykologian UC Berkeley. "Haluamme sanoa, että vastakohtia houkutella ja sitten myöhemmin he hyökkäävät."

Avioliitto-mielinen ja tiukkapipoinen

At eHarmony, Gonzaga sanoi hän keskittyy valittamalla avioliiton ennakkoluuloton ja ahdasmielinen.

"Olemme aina keskittyneet pitkäaikaisia ​​suhteita", hän sanoi. "Se tuntuu erittäin unhip ja hyvin squarish. Mutta oikeasti, kun se tulee alas se, että haluamme löytää joku yhteys, löytää pitkäaikainen suhde on hyvin syvä osa psyyke. "

Kauan ennen kuin keskustelu kääntyy avioliitossa löytää online-ottelu vaatii sitoutumista. Tilaajat täytä yhteensopivuuden tutkimus satoja kysymyksiä ja maksaa jopa 60 dollaria kuukaudessa. Tulosten mukaan eHarmony väittää, on silmiinpistävää.

"Keskimäärin 542 ihmistä päivässä avioitui tavattuaan on eHarmony", sanoi Gonzaga. "Se on noin 5 prosenttia kaikista nuoripari väestössä. Se on lähes 100.000 parit vuodessa. "

Nämä numerot on vaikea perustella. Mutta ne eivät kuuluu Steve Caplette, joka valtasi tunteella päivänä hän ke Sally Petruzello. Omalta osaltaan, se oli rakkautta ensi klikkauksella.

"Hän oli ensimmäinen ottelu", hän sanoi. "Olet yleensä saada seitsemän ihmistä, ja hän oli kirjaimellisesti ensimmäinen että olen avannut."

Muiden yhteensopivia ominaisuuksia, eHarmony todettiin, että Steve ja Sally sekä taipumus olla sisäänpäin kääntynyt, on vahva viha johtamistaidot sekä tunnetta romanssi. eHarmony algoritmi työskennellyt Steve ja Sally. Mutta se ei ole lainkaan selvää, että tällainen menestys on tyypillistä.

"Minusta on reilua sanoa, että tiedämme vähän, mutta emme ehkä tiedä tarpeeksi on algoritmi, joka mielestämme on todella hyvä," sanoi Dan Ariely, psykologian professori ja käyttäytymisen taloustieteen Duken yliopistossa. "Jos katsot väestöllisesti se ei näytä kuin he yhä määrän avioliittoja.

Ariely epäilee algoritmit käyttää online dating sivustot tosiasiallisesti työskentelevät. Hänen tutkimuksensa herätti syvästi henkilökohtainen käsitys luonteesta ihmisen vetovoima. Hänen myöhään teens, hänet toimitettiin sairaalaan kolme vuotta huono palovammojen hän paransi, hän pelkää, että hänen arvo dating markkinoilla oli romahtanut.

"Tiesin paikan sosiaalisen hierarkian ennen kuin paloi", hän sanoi. "Tiesin, jossa tytöt olisivat tähän asti minua periaatteessa ja mitkä eivät. Ja aloin miettiä mistä voin sopia, mistä voin mahdu nyt?

Ariely lopulta sopivat asiantuntijana ihmisten käyttäytymiseen. Hän opiskeli tuhansia online vuorovaikutusta, tutkitaan markkina-arvo - mikä tekee meistä houkuttelevan verkossa. Miehillä tutkimus osoittaa, korkeus ja palkka ovat keskeisiä. Ariely sanoi, että 5-jalka, 9-tuumainen kookas mies kuin hän itse olisi lisätä toisen 40.000 dollaria vuodessa hänen vuositulot pitää samaa vetovoimaa kuin toinen mies, joka seisoo 5'10 ".

Koulutus laskee myös - jotain online daters.

"Enemmän koulutetut miehet ovat toivottavia", sanoi Ariely. "Naisilla ei ole mitään arvoa koulutuksessa. Naiset, jotka ovat enemmän koulutettuja eivät välttämättä saa mitään houkuttelevampaa online dating. "

Joillekin singleä, ajatus vähentää romanttinen vetovoima on algoritmi voi tuntua liian yksinkertaiselta. Mutta Ariely sanoo ongelma on yksinkertaistetusti sivustot tekevät meistä kuvata itse, käyttäen ominaisuuksia, jotka ovat helposti hakea tietokoneella, mutta eivät ole niin hyödyllisiä mietitään, kuka haluamme ja rakastamme.

"(Online) kuvaus on hyvin luuranko-like", hän sanoi. "Me paikataan ylioptimistisia tavalla. Ja sitten mennä tapaamaan heitä kahville, siellä ero mitä rakennettu mieltäsi ja sen välillä, mitä he todella ovat. Ja että kuilu aiheuttaa valtavaa pettymystä. "

Se ei tee for lupaava alku, varsinkin kun mukaan Ariely, perustaa kaikki nämä kupillista kahvia kestää keskimäärin kuusi tuntia online työmäärää.

"Tyranny of valinta"

Voit ratkaista halvaannuttava ongelman liikaa mahdollisuuksia, joita tutkijat kutsuvat "tyrannian valinta," online matchmaker eHarmony ei anna selata sen tietokantaa. He antoivat tietokoneissa ei haku ja lajittelu sinulle.

"Kuvittele kävelet stadionille, ja näet kymmeniä tuhansia ihmisiä, ja te sanotte," Voisinpa treffeille tänä iltana ", sanoi Joseph Essas, eHarmony teknologia johtaja. "Niin sinä katsot kaikki ne kymmenet tuhannet ihmiset, mitä aiot tehdä? Se on valtava. "

Sen sijaan eHarmony algoritmi jakelee vain muutaman ottelun asiakasta kohden vuorokaudessa. Sitten on sinun vuorosi. Tietokoneet eivät ole hyvä ja tunteisiin, sanoi Essas. Mutta he ovat erittäin hyviä löytää neuloja heinäsuovasta.

Ja eHarmony väittää on iso heinäsuovasta - mutta se ei ole aivan selvää, kuinka suuri. Jossain vaiheessa yritys väitti noin 40 miljoonaa rekisteröityä käyttäjää. Jotkut analyytikot sanovat altaan aktiivisia käyttäjiä on enemmän kuin 750000.

Prosenttiosuus daters jotka näkyvät eHarmony-ja muiden dating sites, ei edes maksaville asiakkaille, mikä eräs arvostelija sanoa, että monet käyttäjät ovat "flirttailu tyhjyyteen." Silti eHarmony tekee monia asioita hyvin mukaan Dan Ariely.

"Ensinnäkin heillä on tämä miljoonan kysymystä tutkimuksen", hän sanoi. "Tekemällä, että he pohjimmiltaan sellainen erillinen vakavia ihmisiä ole vakavia ihmisiä. Päälle, että ne luovat tätä uskoa algoritmia. Ja he sanovat, "Katsokaa, meillä on taikajuomaa täällä." "

Tämä voi olla itsensä toteuttava vaikutus asiakkaisiin, mutta se ei ole vakuuttunut Ariely että online dating yritykset käyttävät kovaa tiedettä.

"Totuus on, että olemme hyvin kaukana, tieteen osittain ymmärryksestä, miten tämä toimii", hän sanoi.

Joillekin todiste on vanukasta. Kun neljäkymmentä-neljävuosi avioliiton, kolme lasta ja kuusi lastenlasta, Michael ja Mina Jo Linver ovat edelleen kiitollisia mainframe joiden sydän.

"Loppu on maaginen, mystinen millaisia ​​elementtejä, jotka houkuttelevat ihmisiä toisiaan", sanoi Michael. "Ja se on jotain, että en usko mitään tietokoneella voi todella tehdä. Se vain joko tapahtuu tai ei.